Search
  • Diginobe

6 soovitust ergonoomilise töökeskkonna loomiseks

Updated: Jan 2


Photo by Annie Spratt on Unsplash

On teada tõsiasi, et istuv töö on üks kehvemaid töötamise viise. Väidetakse, et istuv töö on sama kahjulik kui suitsetamine. Seetõttu on tähtis, et töötamisel arvutiga mõtleme ka töövõtete ja ergonoomika peale.


Ergonoomika võtete kasutamine töös arvutiga suurendab töö tulemuslikkust. Kui inimese keha on temale loomulikus asendis, pingeid ei ole lihastes, siis aju töötab paremini.


Mida siis tuleb tähele panna? Istuva ja ekraaniga töötamise korral on kõige suuremaks ohuks pinged seljas, alaseljas, õlavöötmes, kätes, randmetes ja muidugi ka koormus silmadele. Tihtipeale ei ilmuta vaevused ennast kohe valuga vaid näiteks pinged õlas ja kaelas ning koormus silmades võivad väljenduda hoopistükkis peavalude ja silmade kuivusega.


Seetõttu on oluline, et nii kodukontoris või kontoris tuleks vaadata üle töökoht, tool, laud, klaviatuur, monitor, arvutihiir, valgustus.


Tool

Ideaalne on muudetava seadistusega töötool, et saad muuta tooli kõrgust, istumisosa sügavust, selja- ja nimmetuge, käetugesid ja kaelatuge. Head alternatiivid on ka sadultool või hüppepall (kasuta hüppepalli siiski ajutise istumisena, kindlasti ei tohiks sellel terve päeva istuda).


Märka oma istumisasendit. Ära istu jalg üle põlve ning ära toeta käetugedele. Jälgi, et kogu keha raskus oleks istmikul. Kui tooli kõrgust ei ole võimalik muuta, kasuta jalatuge. Jalatoeks võid kasutada erinevaid esemeid, millele on hea täistald toetada nii, et põlved oleks 90-kraadises paindes.


Laud

Laua kõrgus istudes peaks olema nii, et kui paned käed lauale, siis küünarnukid on 90-kraadises paindes. Väga hea oleks, kui saad laua kõrgust muuta, et vajadusel ka püsti töötada. Kuid ära ka seismisega liialda, vaheta asendeid nii seistes kui ka istudes. Kui märkad, et seismise ajal läheb selg nõgusaks, siis toeta üks jalg jalatoele ja selja asend korrigeerub koheselt.


Klaviatuur

Kui sa kasutad tööks sülearvutit, siis on hea kasutada eraldi klaviatuuri. Klaviatuuri asukoht ei tohi olla liiga kaugel, sest kui käed on pikalt klaviatuuril sirutusasendis, tekitab see pingeid õla- ja käevarre lihastes. Liiguta klaviatuur lähemale nii et küünarnukk oleks kergesti kõverdatud. Vaata üle ka klaviatuuri kalle. Selleks, et mitte randmeid liigselt kõverdada, võiks olla kalle klaviatuuril minimaalne.


Monitor

Sarnaselt klaviatuurile, on hea kasutada lisamonitori, kui kasutad tööks sülearvutit. Monitoril peaks olema muudetav kõrgus. Ideaalne kõrgus on selline, et monitori ülemine serv ja silmad on samal kõrgusel. Jälgi, et monitori kaugus oleks umbes käesirutuse ulatuses. Kui sellel kaugusel pead silmi pingutama, et ekraanilt lugeda, siis muuda brauserites ja dokumentides suumi suurust suuremaks. Uuri järele oma monitori seadetest, kuidas muuta kontrastsust ja heledust.


Arvutihiir

Jälgi, et arvutihiire kaugus oleks klaviatuuriga samal kaugusel. Kui sa hiirt ei kasuta, siis ära hoia oma kätt hiirel. Püüa ära õppida klaviatuuril kiirklahvid, et vähendada hiire kasutamist. Vaata üle ja säti sobivaks hiirekursori kiirust ja suurust, et see oleks sulle mugav kasutada. Harjuta hiirt ka teises käes kasutama, nii vähendad koormust ja võimalike vigastusi ühes käes.


Valgus ja valgustus

Parim kontorivalgus on looduslik. Aga ka loodusliku valguse puhul jälgi, et näiteks päike ei langeks otse monitorile.



Uuri järgnevalt interaktiivselt pildilt soovitusi ergonoomilise töökeskkonna kohta (vajuta lilladele "+"-märkidele, et avada kirjeldused):


Õppijate aitamine ergonoomilise õpikeskkonna loomisel

Ideaalsel juhul võiks ka õppijal olla eraldi koht õppimiseks, mis vastab eelpooltoodud kirjeldustele. Pööra õppija tähelepanu sellele, et ta oskaks märgata ergonoomilise keskkonna loomise võimalusi.

Kindlasti julgusta õppijaid võtma endale vastutus oma toimimisviisides ka ergonoomikaga seotult.

Suuna õppijaid võtma õppimise ajal pause. Kui viid ise läbi virtuaalseid tunde, siis tee regulaarseid pause ning innusta õppijaid pauside ajal muutma oma asendeid, liikuma, suunama pilku ekraanist eemale jne.


Anna soovitusi õppijatele silmade puhkamiseks ja näiteks, kui tead, et tegevus virtuaalses tunnis ei eelda seda, et õppijad ekraani vaatavad vaid seda, et nad hoolega kuulaksid (näiteks esitlus), siis ütle õppijatele, et nad võiksid nüüd vaadata ekraanist eemale. Kutsu oma õppijaid üles märkama nende enda kehalisi vajadusi, ebamugavusi, väsimusi ja vastavalt olustikku muutma neile sobivaks.



Istuvalt ei ole meie keha ergonoomilises asendis. On tähtis luua endale ergonoomiline keskkond ja pidevalt tähele panna, kuidas me arvuti taga töötame. Kuna õppimine eeldab, et aju täisvõimsusel töötab, siis on hästi tähtis, et aju saaks töötamiseks tuge kehalt.


Õppe läbiviijatena pangem tähele oma enda ergonoomikat aga ka on tähtis suunata ka oma õppijaid sellele tähelepanu pöörama.

46 views

Recent Posts

See All