Search
  • Diginobe

Ligipääsetav digiõpe


Blogipostitust illustreeriv pilt

Digiligipääsetavuse peale on hea ja oluline mõelda juba õppe ja õppesisu planeerimisel. Ligipääsetav õppesisu on hädavajalik inimestele, kes kasutavad tugitehnoloogiat veebi kasutamiseks, kuid ligipääsetav õppematerjal toob kasu kõikidele õppijatele olenemata nende võimetest.


Selles blogipostituses saad häid ja lihtsaid nippe, kuidas muuta ka õppesisu ligipääsetavaks.



Inimesed, kellel on nägemis-, kuulmis- või motoorikavaegus, kasutavad veebisisu tarbimiseks spetsiaaalseid abivahendeid. Ekraanilugerid aitavad alanenud nägemisvõimega inimestel tarbida kogu veebisisu. Kuid selleks on oluline, et loodud sisu vastaks teatud nõuetele. Siiski enamus vaegnägijad ei pea ekraanilugerit kasutama, vaid tulevad kenasti toime ilma, kuid seda eeldusel, et loodud sisu on hea kontrastidega, seda on võimalik suurendada vms.

Digiligipääsetavuse loomine ei ole midagi keerukat. Iga veebisisu looja saab juba täna ise midagi ära teha, selleks, et veebis olev sisu oleks kättesaadav kõikidele.

Mida digiõppematerjalide ja veebiõppe loomisel tähele panna?


Värvid. Enne kui otsustad oma digiõppes kasutatavate värvide üle, mõtle sellele, et on väga palju inimesi, kes ei näe kõiki värve täpselt nii nagu sina seda teed. Värvipimedus on väga levinud nägemishäire ja mõjutab oluliselt õppesisust arusaamist. Näiteks, kui sõnastad töökäsu selliselt: “jätkamiseks vajuta punasele nupule”, siis võib juhtuda, et kõik sinu õppijad ei näe seda nuppu punasena. Või teine näide, kui kõrvutad kahte erinevat skaalat, üks on punane ja teine roheline, siis õppija, kes ei erista punast ja rohelist värvi, tema jaoks see sisu võib jääda kättesaamatuks. Tahad kogeda, kuidas erinevad värvipimeduse liigiga õppijad sinu visuaalset sisu kogevad? Lae oma pilt või illustratsioon ülesse sellele (https://www.color-blindness.com/coblis-color-blindness-simulator/) lehele ja saad teada.



Pildi parempoolne osa on simulatsioon, kuidas värvipime inimene pilti näeb
Pildi parempoolne osa on simulatsioon, kuidas värvipime inimene pilti näeb

Kontrast. Kui valid värve, siis peatu hetkeks ja mõtle ka värvide kontrastsuse peale. Ei ole asjata standardiks saanud, et raamatud on trükitud valgele lehele mustaga. Muidugi ei tähenda see seda, et pead kogu oma õppesisu looma ainult valget ja musta värvi kasutades. Kindlasti kasuta värve, kuid vali need värvid, mis on kontrastsed. Digiligipääsetavuse aspektist on piisav kontrast 4,5:1. Saad testida värvide kontrastsust siit: https://www.joedolson.com/tools/color-contrast.php.


Pildid. See on väga hea, kui kasutad õppesisu loomisel asjakohast pildimaterjali. Kuid ekraanilugerite kasutajad ei näe pilte ning masin ehk ekraaniluger saab ette lugeda ainult masinloetavat osa. See tähendab, et kui pildil on piisavalt ja asjakohased andmed, millest masin aru saab, siis saab ka ekraanilugeja kasutaja kenasti sellest materjalist aru. Selleks on vaja piltidele lisada alternetiivtekstid. Alternatiivtekste loeb ekraaniluger vaegnägijale ette pildi sisu. Seega on tähtis, et kirjeldad alternatiivtekstina pildi piisava põhjalikkusega. Kui pildil olev info ei ole sisuliselt oluline, ainult siis võid alternatiivteksti tühjaks jätta.


Videod. Õppevideote ja videote kasutamisel lisa juurde ka subtiitrid, et vaegkuuljad saaksid samuti teada, mida videos selgitatakse. Subtiitrite lisamine on kasulik ka ilma erivajadusega õppijale, näiteks juhtudel, kui tal ei ole võimalik oma seadmes heli sisse lülitada.

Vaegnägijate jaoks on vaja videote puhul lisada ka selgitused, näiteks kasutatud visuaalide või slaidide kohta. Võimalusel lisa ka video transkript. Tekstipõhine videosisu võimaldab kõikidel õppijatel oluline info endale mugavalt salvestada või olulised kohad kopeerida oma märkmetesse.


Tekstid. Kasuta sobilikke pealkirjade ja nimekirjade stiile. Ekraanilugejad arvestavad pealkirjade stiilide järgi teksti järjekorda, seega on oluline, et see järjekord oleks õige. Veebipõhiste tekstide fondi suurus peaks olema vähemalt 16 punkti.


Kuidas digiligipääsetavust hinnata?

Kui tahad hinnata ainult dokumendi ligipääsetavust, võid kasutada Microsoft Office Wordi. Vajuta esmalt läbivaatus (Review), siis Kontrolli kasutushõlbustust (Check Accessability) ja näed dokumendi tulemusi paremal olevas paneelis:



Dokumendi ligipääsetavuse kontrollimine Office Wordis
Dokumendi ligipääsetavuse kontrollimine Office Wordis


Veebilehtede digiligipääsetavust saad hinnata WAVE hindamise tööriistaga: https://wave.webaim.org/. Sisesta leht ja saad tulemused.


Lisaks veel

Microsoft Wordis saad kasutada funktsiooni Loe ette, see on väga hea võimalus pikkasid tekste ekraanilt lugemise asemel lasta endale ette lugeda. Sama funktsioon on Wakelet.com vahendil. See on tore vahend, millega saad luua veebipõhiste õppematerjali, toetada, koosloomet või toetada oma enda personaalset õpikeskkonda.


Sellelt videolt näed, kuidas Wakelet keskkonnas avada Loe ette funktsioon:







Kokkuvõte. Tee oma veebiõpe ja digitaalne õppematerjal ligipääsetavaks, et võimaldada kõikidel ligipääsu. Digiõppes on hea, kui mõtled ligipääsetavuse peale kohe õppematerjali ja õppesisu planeerides. Hiljem parandusi lisada on keerulisem.

6 views

Recent Posts

See All